Foto: Anne Claire de Breij

Antigone

Het Nationale Theater | Nina Spijkers | Jean Anouilh
ma 2 dec en di 3 dec
ma 2 dec
en
di 3 dec

Welke prijs ben je bereid te betalen voor je principes? Antigone is een confronterende en ontroerende voorstelling over politiek, familie en verzet. Een moderne versie van de Griekse tragedie, in "een ijzersterke regie van Nina Spijkers" ★★★★★ Trouw. 

 

“Alle acteurs in deze productie floreren, in een razendknappe balans tussen komisch spel en drama.” ★★★★★ NRC

Goed om te weten

  • In deze voorstelling wordt gebruikgemaakt van stroboscopische effecten.
  • Bij deze voorstelling is een voorbereidingsdocument met de prikkelrijke momenten beschikbaar.
  • Op bepaalde data is er Audiodescriptie beschikbaar en vooraf een meet en feel (zie de speellijst).
  • Op bepaalde data er een schrijftolk aanwezig (zie de speellijst).
  • Na afloop van de voorstelling op 2 dec kun je je theateravond feestelijk afsluiten in onze foyer met een heerlijke borrel, livemuziek én uitzicht over het Voorhout. Bestel hier alvast je borrelplank om zeker te zijn van een plekje.

Het verhaal

De twee broers van Antigone (Yela de Koning) voeren oorlog om de stad Thebe en komen allebei om in de strijd. Als laatste man in de familielijn moet hun oom Kreon (Mark Rietman) de stad nu leiden. Om de politieke rust te herstellen, verbiedt hij dat een van de broers wordt begraven. Wie dat tóch doet, zal met de dood worden gestraft. Antigone is vastbesloten haar broer een waardig afscheid te geven. Ze komt steeds meer alleen te staan, wat leidt tot een fatale botsing met haar familie en de politieke macht.

Terug naar de politieke arena

Na Shakespeares Coriolanus keert regisseur Nina Spijkers terug naar de politieke arena:

“Wie wil, nu politici steeds vaker worden bedreigd, nog werken voor het gemeenschappelijk belang? Maar ook: wanneer is je gevoel van rechtvaardigheid zo groot dat je de macht moet bevechten, zelfs als je daar een hoge prijs voor betaalt?

We hebben Antigone’s nodig om de wereld te veranderen, maar Kreons om hem draaiend te houden. Jean Anouilh schreef zijn moderne bewerking van Antigone in het door oorlog bezette Frankrijk van 1942. Je zou verwachten dat hij alle ruimte zou geven aan de rebelse Antigone. Maar in vergelijking met de klassieke versie krijgt juist Kreon veel meer ruimte om zijn zaak te bepleiten. "

"Yela de Koning speelt de titelrol indrukwekkend, Mark Rietman zorgt als koning Kreon voor vuurwerk."

★★★★ de Volkskrant

In de media

★★★★★ NRC
“Waanzinnig goed” (...) “Alle acteurs in deze productie floreren, in een razendknappe balans tussen komisch spel en drama.”

★★★★★ Trouw
“Yela de Koning is geweldig op dreef in ijzersterke Antigone” (..) “Antigone is een absolute aanrader

★★★★★ Dagblad van het Noorden
"Magistraal spel van Yela de Koning als een soort James Dean in Antigone" (..) “Spijkers’ regie is glashelder, tot iedere vezel geladen, bloedstollend zelfs soms. Het magistrale, even ingehouden als gepassioneerde spel van Yela de Koning en Mark Rietman speelt daarbij een cruciale rol.”

★★★★ De Volkskrant
“Gevloerd en ontroerd door de Griekse tragedie Antigone” (..) "Yela de Koning speelt de titelrol indrukwekkend, Mark Rietman zorgt als koning Kreon voor vuurwerk."

★★★★ Nederlands Dagblad
"scherp, onderhoudend, confronterend"

Theaterkrant - Keuze van de Criticus
“Een haarscherpe, intelligente politieke tragedie” (...) “Mark Rietman en Yela de Koning spelen op het toppen van hun kunnen”

Parool
“Spijkers maakt een transparante en meeslepende versie van het stuk van de Franse schrijver Jean Anouilh”

Friesch Dagblad
"Vanaf het begin tot het einde zit je op het puntje van je stoel, omdat je weet dat wat daar op het toneel wordt gezegd, wat daar gebeurt, z’n oprechte weerklank heeft in de politieke realiteit van vandaag."

Interviews

NOS Stories (20 oktboer 2024)
"Voor eindexamen naar theater: Nu niet saai leren"

Dagblad van het Noorden (16 oktober 2024)
"Mike Zanting (24) uit Emmen speelt met Het Nationale Theater op het hoogste niveau. 'Zelfs docenten lachten me uit omdat ik acteerde"

de Volkskrant (26 september 2024)
"Yela de Koning speelt de obstinate Antigone. Soms heb je grote gebaren en geweld nodig om dingen te veranderen."

De Gooi- en Eemlander (26 september 2024)
"Klassiek repertoire kan begrijpelijk zijn én sexy"

Strijd tussen idealisme en maatschappelijk belang

De Franse toneelschrijver Jean Anouilh (1910-1987) verwierf in zijn carrière internationale faam. Tijdens de bezetting van Frankrijk in de Tweede Wereldoorlog schreef hij Antigone (1942), zijn bekendste stuk, dat voor het eerst in 1944 was te zien. Het werd na de bevrijding een gigantisch succes, met veel uitvoeringen in heel Europa en de Verenigde Staten.

Opvallend is dat Anouilh als kunstenaar tijdens de oorlog probeerde afzijdig te blijven van de politiek. Hij weigerde partij te kiezen, niet voor het verzet en ook niet voor de bezetter. Deze houding vertaalt zich door in Antigone. Centraal staat de confrontatie tussen Antigone en Kreon. Een clash tussen aan de ene kant de activist die strijd voor individuele waarden. Je verzetten tegen het systeem, als dat ingaat tegen je persoonlijke moraal. En aan de andere kant de bestuurder die staat voor stabiliteit en het maatschappelijk belang dient.

Actief aan de slag met de theatertekst

Doe mee met Lezen met Het Nationale Theater: Antigone. In twee avonden lees je in een groep de hele toneeltekst en hoor je alle achtergronden. Na het zien van de voorstelling komt de groep nog een keertje samen om na te praten. De toneeltekst komt echt tot leven!

Lees mee

Antigone toegankelijk

Deze voorstelling maken we op een aantal data in verschillende steden toegankelijk voor blinden en slechtzienden. Voorafgaand aan de voorstelling is er een 'meet en feel' en tijdens de voorstelling verzorgt een blindentolk audiodescriptie.

Op 28 november maken we Antigone in Den Haag toegankelijk voor doven en slechthorenden met schrijftolken. Bij deze voorstelling komt ook een prikkelsignalendocument beschikbaar voor bezoekers die gevoelig zijn voor prikkels.

Toegankelijkheidspagina

Wil je meer weten over onze toegankelijke voorstellingen? Kijk op www.hnt.nl/onbeperkt.

Bekijk ook

Credits

Tekst Jean Anouilh
Regie Nina Spijkers

Spel Yela de Koning, Mark Rietman, Emma Buysse, Sander Plukaard, Betty Schuurman,ay Cadmus, Mike Zanting

Vertaling Bo Tarenskeen
Scenografie Studio Dennis Vanderbroeck
Kostuumontwerp Esmée Thomassen
Muziek George Dhauw
Lichtontwerp Tim van ‘t Hof
Dramaturgie Remco van Rijn
Regie-assistentie Goosje Leeuwenstein

Contextprogramma:
Laura van Zuijlen
 en Tim Lafeber
Iris Matters, Lotte Melkert 
en Laura Simonse (inleiders)
Erna van den Berg
(Lezen met)

Toegankelijkheid HNTonbeperkt
Audiodescriptie Erna van den Berg
Prikkelsignalendocument Eva van der Weerd

Choreografie Mariko Shimoda (Conny Janssen Danst)
Choreografie assistent Adi Amit (Conny Janssen Danst)

Productie Floor van Hees (productieleider), Brechje Weerd, Angelique Miedema
Techniek Paul in het Veld (1e inspiciënt), Rutger Bouwman, Maarten van Burken, Wil Caspers, Bram van Gameren, Frank van Schie, Michiel Schnelle, Yared van der Zijde, Gijs Feskens (stage)
Kostuumatelier Iris Elströdt (hoofd), Stef Krull, Marijne Addink, Amanda van Marion
Kleder Peter-Jan van der Meer
Kap en grime Bärbel Scheid, Kimberly Kat, Bente Mannes
Decoratelier Ruud Brouwer (hoofd), Ron van Rijn, Mick Krispijn, Maite Kragl, Jelle Krug

Tourneeplanning Joost de Kleine Beek

Marketing Koen Waanders i.s.m. marketingafdeling Het Nationale Theater
Pers Laura Reijnders

Met dank aan Wieteke Wijte

Campagnebeeld Anne Claire de Breij
Videotrailer Goodville
Scènefoto's Bart Grietens

De voorstelling duurt ongeveer 1 uur en 30 minuten.