Je bezoek aan Het Nationale Theater
Veelgestelde vragen
Hoe lang van tevoren is het theater geopend?
Op voorstellingsdagen gaan de deuren van de Koninklijke Schouwburg en Theater aan het Spui een uur voor aanvang open. Zaal 3 opent om 18:00 uur tijdens voorstellingen in de avond, of vanaf 12:00 uur bij voorstellingen in de middag.
Kan ik dineren in het theater?
Restaurant Sol in de Koninklijke Schouwburg
Bij een aantal voorstellingen is ons restaurant Sol geopend. In samenwerking met restaurant De Basiliek serveren we een vast menu. Ben je benieuwd op welke data je voorafgaand aan de voorstellig kunt dineren en wat er geserveerd wordt?
Dineren in de Koninklijke Schouwburg
Bourgondische maaltijden in Zaal 3
In Zaal 3 kun je iedere avond voor de voorstelling komen dineren. Indien de voorstelling overdag is, bieden we vaak ook een lunch aan. Sanne Rietveld is een kok uit Rotterdam, die kookt vanuit het hart. Verwacht bourgondische maaltijden met uitgesproken smaken, vaak geïnspireerd door de mediterranee. Seizoensproducten leiden het menu. Reserveren kan tegelijk met het kopen van je kaartje, of via onderstaande knop:
Sommige vrijdagavonden is het 'Patatje met...' (zie hieronder) en serveren we uitsluitend friet. De gewone kaart van Zaal 3 is dan niet te bestellen.
Pizzaproeverij in Theater aan het Spui
Bij de meeste voorstellingen serveren we in samenwerking met Pazze e Pizze een proeverij van pizza's met een verse salade voor €19,50. Bij het bestellen van een kaartje voor de voorstelling kun je ook de pizzaproeverij reserveren. Heb je al een kaartje? Dan kun je hieronder de pizzaproeverij reserveren (tot 24 uur vóór de voorstelling).
dineren in Theater aan het Spui
Patatje met...
Of kom je een patatje eten? Bij ons geniet je iedere vrijdag van friet én een voorstelling in de Koninklijke Schouwburg, Theater aan het Spui of Zaal 3. Meer weten? Kijk op de pagina van deze actie via onderstaande knop:
Waar mag ik plaatsnemen in Theater aan het Spui en Zaal 3?
Theater aan het Spui en Zaal 3 zijn vlakkevloertheaters met vrije plaatskeuze. Je hebt vanaf elke stoel goed zicht op de voorstelling. Waarom krijg je van tevoren geen rij- en stoelnummer toegewezen?
Vlakkevloertheater staat voor avontuurlijk theater, waar flexibiliteit een groot onderdeel van is. Voorstellingen worden vaak op het laatste moment nog aangepast, waardoor het bijvoorbeeld later duidelijk wordt dat je op de eerste rij, of juist aan de zijkanten, niet goed zit. In dat geval zorgen we ervoor dat je bij het betreden van de zaal niet op die stoelen plaats kan nemen, maar altijd ergens zit waar je goed zicht hebt.
In Theater aan het Spui en Zaal 3 is haasten voor een plek dus niet nodig; je kunt voorafgaand aan de voorstelling gezellig iets drinken. Daarnaast het vlakkevloertheater ook een plek om mensen te ontmoeten. Als je iemand tegenkomt in de foyer, en je graag naast elkaar wil zitten, dan kan dat dus gewoon. We wensen je een hele fijne voorstelling!
Waar mag ik plaatsnemen in de Koninklijke Schouwburg?
Ga je naar een voorstelling in de grote zaal van de Koninklijke Schouwburg? Dan staat er een rij- en stoelnummer op je kaartje. Je kunt de zaalplattegrond van de grote zaal van de Koninklijke Schouwburg alvast bekijken.
Op deze plattegrond zijn vier rangen. Het kan goed zijn dat de voorstelling die jij bezoekt slechts één of twee rangen heeft. Ook komt het soms voor dat er 'vrije plaatskeuze' staat op je kaartje voor de voorstelling in de grote zaal. Dan mag je zelf een plek uitkiezen.
In het Paradijs van de Koninklijke Schouwburg, in Theater aan het Spui en in Zaal 3 kan je op de avond zelf kiezen waar je zit. Lees hierboven meer.
Zijn de theaters (rolstoel)toegankelijk?
Ja, al onze theaters zijn rolstoeltoegankelijk. Fijn als je van tevoren via service@hnt.nl aan ons doorgeeft dat je met een rolstoel komt, dan kunnen we een plek in de zaal voor je reserveren. Lees meer over de toegankelijkheid van onze theaters.
Waar kan ik parkeren?
Onze theaters zijn goed bereikbaar met zowel eigen- als openbaar vervoer. Ook is er genoeg plek om je fiets neer te zetten. Voor zowel de Koninklijke Schouwburg als Theater aan het Spui zijn parkeergarages in de omgeving te reserveren. Lees meer over de bereikbaarheid van onze theaters.
Wat gebeurt er als de voorstelling niet door kan gaan?
Mocht de voorstelling niet gespeeld kunnen worden, bijvoorbeeld doordat er iemand ziek is, dan krijg je altijd de keuze om 1) het bedrag van je kaarten volledig terug te ontvangen 2) je kaarten om te zetten in een voucher en 3) je kaarten om te zetten in een donatie. Lees meer over kaartverkoop.
Als je nog iets wil vragen, helpen we je graag verder via 088 3565356 (14:00 – 18:00 uur) of service@hnt.nl.