trying to get cozy in the dark dark void
-
do 24 okt20:30Zaal 3De Constant Rebecqueplein 20A
Alles is mogelijk omdat er nooit iets zal gebeuren. In de leegte dreigt gevaar door hun onaantastbaarheid. Ze raken verstrikt in een wrede dans, waarin hun ellende een vreemd genot voortbrengt. Verbijsterd door mogelijkheden, gegrepen door angst en geprikkeld door vreugde, worden ze tot het uiterste uitgerekt. Een diep verlangen naar geborgenheid en troost sluipt naar binnen, leidend tot een koortsige zoektocht naar dekens.
Over FADAT
FADAT is een performance collectief bestaande uit de Nederlands-Iraanse broer en zus Manuel Groothuysen en Diane Mahín. Na theoretische studies in sociale en geesteswetenschappen, begon het duo met samenwerken tijdens hun studies aan de Toneelacademie Maastricht. Zij vinden elkaar in hun existentiële en absurdistische opvattingen over de werkelijkheid en hoe de mens onderworpen is aan de manipulatie van andere (niet-)menselijke entiteiten.
Deze ideeën kunnen overweldigend en confronterend zijn, maar wanneer je uitzoomt, ook bevrijdend en pijnlijk grappig. Zij verbeelden deze concepten naar audiovisuele performatieve realiteiten, die zich laten informeren door menselijk gedrag binnen zowel gefabriceerde als onvermijdelijke patronen.
In de media
Reacties van bezoekers:
‘FADAT zet een apocalyptisch, verontrustend en onvergetelijk landschap neer dat de toeschouwer met haar eigen angsten, zorgen en gevoelens van eindigheid confronteert. En op een of andere manier is deze performance ook nog eens grappig’ - Maurits de Bruijn (schrijver en journalist)
"Als je wilt zien wat het is om geboren te worden in de gebroken wereld waar we nu in leven moet je naar deze voorstelling. Angstaanjagend en prachtig." - Alma Mathijsen
"Ik kon er geen genoeg van krijgen om te zien hoe de weerspiegeling van mijn eigen gevoelswereld met zoveel zorgvuldigheid maar ook humor werd getoond. Elke seconde was de moeite waard." - Astrid Abels
THEATERKRANT
"Er is iets magisch beklemmends aan het openingsbeeld van de voorstelling"
"Dapper aan de voorstelling is dat de modulaties en transities tussen de scènes, minimaal maar scherp zijn. Ze doen een beroep op ons vermogen details te ontwaren en benadrukken dit door sterk gebruik te maken van motief en herhaling. Steeds weer dwingt het spel, ons eigen lichaam te heroverwegen. De eigen waarneming in twijfel te trekken."
- Dean Bowen
SPRINGBACK MAGAZINE
"Have you ever sat in a pitch black room, waiting longer than expected for something to happen? And in these brief moments, time expands and you find yourself capable of tracing through life’s greatest anxieties, becoming hyper aware of your thoughts, breath, creaks of your body, and at some point you wish for Christ’s sake something, anything might happen…
Trying to get cozy in the dark dark void grabs this feeling and multiplies it by ten to urge the audience to practise a now-extinct amount of patience." - Rebecca Douglass
MISTER MOTLEY
Het niets en alles dat het opvreet – over het werk van EMIRHAKIN, Brat, Camping en FADAT
"Met dat niets, de nietszeggendheid of uitzichtloosheid valt natuurlijk ook te werken. Het kan een materiaal zijn, of is – beter gezegd – toonbaar te maken. Zo zag ik dat niets opduiken in Trying to Get Cozy in the Dark Void" - Maurits de Bruijn
In English
Anything could happen because nothing ever will. In the void, danger is looming because nothing touches them. They are caught in a cruel dance, where their misery births a bizarre enjoyment. Stunned by possibility, grasped by fear and sparked by joy, they are stretched to an extreme. A deep longing for coziness and comfort creeps in, culminating in a desperate quest for blankets.
This physical and visual performance unveils an atmospheric exploration of emptiness. An emptiness reverberating from, around, and through the bodies of the performers.
Credits
creatie, performance, sound design FADAT | scenografie/installatie, kostuumontwerp Arthur Guilleminot | dramaturgie Peter Missotten | coaching Peter Vandemeulebroecke, Esther Snelder | outside eye Michiel Vandevelde | fotografie Ies Kaczmarek | visual design Heleen Mineur | tekst excerpts by Clarice Lispector, translated by Johnny Lorenz, from A BREATH OF LIFE, copyright ©1987 by the Heirs of Clarice Lispector, translation copyright ©2012 by Johnny Lorenz. Reprinted by permission of New Directions Publishing Corp. Clarice Lispector, UM SOPRO DE VIDA, © Paulo Gurgel Valente, 1973 | geluidssample eerste scene Wuji
residenties Het Huis Utrecht, Platform Nexus
co-productie ON_OFF_SPACE fueled by deSingel
ondersteund door Fonds Podium Kunsten, Janivo Stichting, Amarte Fonds, Cultuurfonds