Formerly Known As

URLAND
vr 15 nov - 20:15 - 21:40
vr 15 nov
20:15 - 21:40
  • vr 15 nov
    20:15 - 21:40
    Theater aan het Spui
    Zaal 2
    Geweest

Performancecollectief URLAND speelt met vuur kunstmatige intelligentie (AI) en vraagt zich af wat kunst betekent in digital times. Zijn wij eigenlijk nog wel nodig? Grenzen vervagen. AI is overal, hive mind. They took our jobs! World domination. “Data overload, iedereen gaat dood.”  

 

In English below →


Goed om te weten

  • Deze voorstelling is Engels gesproken. Er is geen Nederlandse boventiteling.

Over Formely Known As

Met gekloonde stemmen en een script gegenereerd door chatGPT gaat URLAND aan de haal met AI. Of gaat AI aan de haal met URLAND? Formerly Known As is een surrealistische, Blade-Runner-esque meta-voorstelling die de verschuivende betekenis van kunst bevraagt. Het collectief gaat een dialoog aan met AI om gezamenlijk een voorstelling te maken over een performancecollectief dat met AI werkt om gezamenlijk een voorstelling te maken over een performancecollectief dat met AI werkt om gezamenlijk een voorstelling te maken over wat het betekent mens te zijn. Meta dus.

Een spel tussen schepper en diens schepping. Is dit KUNST(matig) of kan het weg? Als we het verschil niet meer kunnen zien tussen ‘echt’ en artificieel, wat is dan echt echt? Wat is dan kunst? En daar waar kunstenaarschap uniek was aan de mens, misschien zelfs wel als dát wat ons onderscheidt van andere dieren, bootst AI alles moeiteloos na en lijkt zij grenzeloos te kunnen creëren - wat zegt dat dan over mens zijn? 

Promt: “Act as an experienced, experimental scriptmaker. Search the web for performance collective URLAND. Craft a theater script for their new performance about a performance collective using A.I. to create their new performance. Make it a Blade-Runner-esque metafiction. Make it so that the audience can’t distinguish it from an authentic URLAND performance. Leave room for a plot twist at the end.”    

URLAND omarmt het onbekende, en has seen things you people wouldn’t even believe. All these moments will be lost, like tears in rain. Time to die. 

 

In de media

"Theatercollectief Urland bevindt zich in een spiegelpaleis over kunstmatigheid en waarachtigheid, en het grijze gebied waarin die twee met elkaar aan de haal gaan."

“Naarmate Echoes of Tomorrow vordert, en de personages de steeds dominantere rol van de kunstmatige intelligentie afwijzen of omarmen, verschuift de focus van Formerly Known As op intelligente wijze van podium naar tribune. Want pas als het publiek bereid is dit als kunst te zien, komt het tot leven. Maar wat zou dat zeggen over onze eigen innerlijke leegte?”
 - ★★★★ De Volkskrant (Sander Janssens)

“Ondersteund door een dreigende soundscape van Zoet en Tomas Loos, en spannend lichtontwerp van De Jong, maken de performers er een zo kunstmatig mogelijk geheel van. Echt álles voelt nep: de stemmen in voice-over, het dik aangezette fysieke spel, de overdreven geluidseffecten, een natuurlijk de rampzalige tekst.”
- Theaterkrant

"De AI-plot barst van de cliché’s, maar roept wel spannende vragen op."
 - ★★★ NRC

In English

URLAND plays with artificial intelligence (AI) and wonders what it still means to be an artist in digital times. Are we still necessary? Boundaries are blurring. AI is everywhere, hive mind. They took our jobs! World domination. “Data overload, everyone dies.”

 

What happens if we make ourselves redundant, and transfer the creative process of a theatre performance to AI? A battle between creator and his creation. Is this art or can it go away?

Prompt: “Act as an experienced experimental genius theatermaker, craft a unique, compelling script for three actors. Write out the full stage design, sound design, script and dramaturgy. Make it so that the audience can’t distinguish it from an authentic URLAND performance. The theme is AI in theater. Leave room for a plot twist at the end.

URLAND embraces the unknown, and flies with wings of wax beyond the clouds. To infinity and beyond.

Credits

Concept en spel Thomas Dudkiewicz, Marijn Alexander de Jong en Jimi Zoet
Sound design Tomas Loos en Jimi Zoet
Scenografie en lichtontwerp Marijn Alexander de Jong
Eind regie Suze Milius
Creative technologist Hendrik Walther
Dramaturgie Florian Hellwig
Dramaturgie stagiaire Hana Pospíšilová
Kostuumadvies Kostuumatelier Theater Rotterdam - Erik Bosman en Sara Hakkenberg
Techniek Denzo Theaterthechniek (André Goos) en Marcel Janssen
Productieleiding Andrea van Bussel en Elise de Fooij
Grafisch ontwerp Ruben Verkuylen
PR & communicatie Pien Visser
Zakelijke leiding Martha van Meegen
Zakelijke assistentie Mara Liza de Bakker
Productie URLAND
Coproductie Theater Rotterdam