Xizir
-
vr 7 feb20:00Zaal 3De Constant Rebecqueplein 20A
vrije plaatskeuze Normaal € 7,50 -
vr 21 mrt20:30Koninklijke SchouwburgHet Paradijs
vrije plaatskeuze Normaal € 7,50 -
vr 4 apr20:00Zaal 3De Constant Rebecqueplein 20A
vrije plaatskeuze Normaal € 7,50 -
vr 16 mei20:00Zaal 3De Constant Rebecqueplein 20A
vrije plaatskeuze Normaal € 7,50 -
zo 22 sep15:00 - 16:30Zaal 3De Constant Rebecqueplein 20A
-
vr 18 okt20:00 - 21:30Zaal 3De Constant Rebecqueplein 20A
-
vr 22 nov20:00 - 21:30Zaal 3De Constant Rebecqueplein 20A
-
vr 13 dec20:00 - 21:30Zaal 3De Constant Rebecqueplein 20A
-
vr 17 jan20:00Zaal 3De Constant Rebecqueplein 20A
Over de gasten
Sakir Khader
Met zijn foto’s, gemaakt in onder andere Palestina, Syrië, Afghanistan en Irak, belicht Sakir Khader ‘het poëtische verdriet van alledag’. Voor zijn werk ontving hij onder andere een Zilveren Camera. In een NRC-interview zegt Sakir: “Iedere keer als ik op de West Bank terugkom is het weer een verrassing wie je er levend aantreft en wie niet. Of er is weer een winkel verwoest, een huis gebombardeerd, iemand gevangen gezet. Duizend keer ben ik zo al doodgegaan. Hoeveel tranen heb je dan nog over?”
Sakir, die dan net terugkomt uit Palestina, vertelt over zijn bezoek en neemt een aantal foto’s mee.
Lize Spit
Het is december 2021 als auteur Lize Spit een mail van haar moeder ontvangt, getiteld ‘mededeling’, met als bijlage het Word-bestand ‘slokdarm’. Haar moeder is ongeneeslijk ziek. Lize Spit schrijft over dat moment, in haar nieuwste roman Autobiografie van mijn lichaam: “Iets groots is in mijn binnenste uit elkaar gespat, of nee, er is iets over me heen geschoven zoals blauw over geel kan schuiven en dan groen wordt, of nee, het is alsof ik midden op straat ben vastgegrepen door een onzichtbare hand die me verfrommeld heeft en me weer gladstreek en daarna terug neerzette, of: het spel is afgelopen, het licht is aangeknipt, zoiets — nee, zie je wel, dit bedoel ik dus, ik krijg het niet benoemd, en dat is wellicht wat ik bedoel met kantelen, het is me de afgelopen tien jaar nooit overkomen dat het me niet opluchtte het te benoemen, dat de taal zo tekortschiet, zo weinig tegenwicht biedt.”
In Xizir vertelt Lize over haar ‘radicaal en aangrijpend onderzoek’, de moeizame relatie met haar moeder en de grenzen van taal. Na afloop signeert Lize haar boek.
Zheng Sun
Zheng Sun speelt erhu, ook wel: Chinese viool, studeerde aan het XingHai Conservatorium en bij Codarts volgde ze de master Wereldmuziek.
Over Hizir Cengiz
Hizir is meester in de rechten en journalist. Hij schrijft voor onder andere De Correspondent en de Kanttekening columns en essays, over vooral armoede, klassenmigratie en huiselijk geweld. Voor zijn essay in De Groene Amsterdammer, over opgroeien in de Haagse Schilderswijk, won hij de Jan Paul Bresser Prijs 2017. En voor Voetnoot*, een maandelijks live interviewprogramma dat hij twee jaar lang (tot en met mei 2023) maakte, ontving Hizir een Haagse Media Award.