Erik Whien
Biografie
Erik Whien studeerde aan de Toneelacademie Maastricht. Na zijn afstuderen in 2000 werkte hij als regisseur bij meerdere gezelschappen, waaronder Toneelschuur Producties. Van 2008 tot 2013 was hij verbonden aan Toneelgroep Oostpool, waar hij voorstellingen maakte als Van de brug af gezien, Wachten op Godot, De Misantroop, Till the fat lady sings en Tsjechov.
Als acteur was Erik Whien o.a. te zien in voorstellingen van Oostpool (zoals Hamlet en Spectaculaire voorstelling), De Warme Winkel, Het Zuidelijk Toneel en Orkater.
In 2013 keerde hij terug als vaste maker bij Toneelschuur Producties. Daar maakt hij de producties Who’s afraid of Virginia Woolf?, Oom Wanja en De Wereldverbeteraar. Who’s afraid of Virginia Woolf? werd geselecteerd voor het Nederlands Theater Festival. Jacob Derwig ontving voor zijn rol de Louis d’Or en Kirsten Mulder de Colombina. Sanne den Hartogh werd genomineerd voor een Louis d’Or, voor zijn rol in De Wereldverbeteraar in 2016.
Vanaf 2016 is Whien onderdeel van het vaste makersensemble van Theater Rotterdam. Daar maakte hij o.a. de voorstellingen Find me a boring stone (geselecteerd voor Taalunie Toneelschrijfprijs), Revolutionary Road (selectie Nederlands Theater Festival 2018 en nominatie Theo d’Or voor Alejandra Theus, Eindspel (selectie Nederlands Theater Festival 2020 en Louis d’Or nominatie voor René van ’t Hof) en Slachthuis vijf (selectie Nederlands Theater Festival 2022).
Daarnaast regisseerde hij producties bij Marjolijn van Heemstra, Anouk Nuyens en Sadettin Kirmiziyüz. In 2020 regisseerde hij het succesvolle De Zaak Shell (Frascati Producties & Anouk Nuyens en Rebekka de Wit).
Erik Whien is vanaf seizoen 2021 huisregisseur van Het Nationale Theater. Bij Het Nationale Theater maakte hij de voorstellingen Krapps laatste band (2020), Hebriana (2021), Sea Wall (selectie Nederlands Theater Festival 2021), Every Brilliant Thing (2021/2022), Happy Days (2023) en Tijd Zal Ons Leren (2023). In 2024 regisseert hij Wachten op Godot.