Brown Sugar Baby
Het Nationale Theater | Eric de Vroedt
5 april t/m 4 juni 2024
Het energieke Brown Sugar Baby neemt je mee naar de turbulente nadagen van de Nederlandse kolonie. Een Indische jazzband maakt zich klaar voor een belangrijk optreden, maar backstage gaat er van alles mis. Een swingende en indringende voorstelling over politieke onrust, een verborgen familiegeschiedenis en jazz. Schrijver en regisseur Eric de Vroedt geeft een eerlijke en indrukwekkende kijk op het Nederlands-Indië van de jaren dertig. Met o.a. Hein van der Heijden, Esther Scheldwacht, Mariana Aparicio en Emma Buysse.
“In Brown Sugar Baby zijn de verhaallijnen als de jazzband, veelkleurig en toch samenhangend” - Trouw ★★★★
“een feest van een voorstelling, intelligent en schurend" - De Groene Amsterdammer
“meeslepende achtbaanrit van jazz en conflict” - Het Parool
"Emma Buysse en Esther Scheldwacht spelen fenomenaal" - de Volkskrant
Fjodor Jozefzoon is voor zijn rol in Brown Sugar Baby genomineerd voor de Theo d'Or voor de meest indrukwekkende acteerprestatie in een bijdragende rol. De jury: "In Brown Sugar Baby is Jozefzoon steeds een magnetische kracht op toneel, die volstrekt helder maakt hoe woede en verlangen naar verandering alternerend in hem plaatsgrijpen."
Trigger warnings: deze voorstelling bevat een verhaallijn over seksueel misbruik | Er wordt gebruik gemaakt van stroboscopische lichteffecten.
Het verhaal
1935, Hotel der Nederlanden in Batavia, Nederlands-Indië. De Indische familieband Brown’s Sugar Babies maakt zich klaar voor de grote finale van het jazzconcours. De feestzaal stroomt vol, maar backstage gaat er van alles mis. Een van de zangeressen is haar stem kwijt. De drummer moet last minute vervangen worden. En het jongste zusje van de familie is al dagen zoek. Ondertussen wemelt ‘t in het hotel van de meest schimmige figuren. Terwijl de problemen zich razendsnel opstapelen, zet bandleider Kurt alles op alles om zijn show te redden.
Turbulent Nederlands-Indië
Brown Sugar Baby is een nieuwe toneeltekst van Eric de Vroedt geïnspireerd op de verschillende jazzbands van zijn opa en een verborgen familiegeschiedenis. Het verhaal speelt zich af in de turbulente nadagen van de Nederlandse kolonie. Een tijd waarin het Indonesische nationalisme door de Nederlanders steeds harder werd onderdrukt, maar amper nog viel te negeren.
Eric de Vroedt: "Alle debatten die nu hevig in Nederland woeden, leefden al volop in de koloniale tijd. De kloof tussen straatarm en steenrijk, de angst voor een tsunami van ‘inlanders’, complottheorieën, polarisatie, oorlog en terreur. In de jaren ’30 was Nederlands-Indië een samenleving op drift: op sommige plekken even jazzy en sexy als Berlijn, op andere plekken een meedogenloze politiestaat. De kolonie was veel opwindender én onderdrukkender dan we geneigd zijn te denken.”
In de media
Interviews
"Hoeveel bloed, zweet en bluf kost het als je moet acteren dat je een topmuzikant bent?" - interview met acteurs Hein van der Heijden, Emma Buysse, Roben Mitchell, regisseur Eric de Vroedt en muzikaal leider Florentijn Boddendijk - de Volkskrant
‘Spelen doe ik met mijn bloed’ - interview met Mariana Aparicio - NRC Handelsblad
‘Ons land kent een tekort aan films met antihelden’ - interview met June Yanez - het Parool
Recensies
Trouw
- “In Brown Sugar Baby zijn de verhaallijnen als de jazzband, veelkleurig en toch samenhangend”
- “De Vroedt geeft familiedrama’s in de repetitiezaal het hoofdpodium en dat levert een overtuigende voorstelling op, met prachtige acteerprestaties en lekkere muziek.”
Theaterkrant
- “Eric de Vroedt toont hoe iedereen een andere vrijheid bevecht”
- “Uit de prachtige, complexe relatie tussen pianist Eddie en voormalig drummer Andi (mooi vurig gespeeld door Fjodor Jozefzoon), blijkt hoe het politieke en het particuliere onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.”
De Groene Amsterdammer
- “een feest van een voorstelling, intelligent en schurend”
- “(...) een glansrol voor Betty Schuurman als comédienne. In haar eentje zet zij het witte establishment op koninklijke wijze weg.”
Parool
- “meeslepende achtbaanrit van jazz en conflict”
- “Brown Sugar Baby legt de complexiteit van het voormalig Nederlands-Indië goed bloot”
- “De kracht van Brown Sugar Baby ligt in de meeslepende muzikale uitvoeringen en de overtuigende acteerprestaties.”
- “Actrice Emma Buysse als zangeres Poppie speelt een hartverscheurende dialoog”
- “de zangsolo van June Yanez (halleluja, wat een stem!) scheurt dwars door je ziel.”
De Volkskrant
- “Emma Buysse en Esther Scheldwacht spelen fenomenaal.”
- “Vakkundig wordt de hiërarchische maatschappij van voormalig Nederlands-Indië door middel van diverse rollen vertolkt”
NRC Handelsblad
- “geweldige acteerprestaties”
- "een intense vertolking door Esther Scheldwacht"
Contextprogramma's
Mampir Saja: eten, muziek en poëzie bij Brown Sugar Baby
28, 29 en 30 mei 2024
Rond de laatste voorstellingen van Brown Sugar Baby in Den Haag organiseren we het festivalprogramma Brown Sugar Baby - Mampir Saja, mét Indisch eten van Poetri Ajoe en artiesten die op de Tong Tong Fair zouden optreden. Een ontmoetingsruimte met eten, muziek en poëzie.
Brown Sugar Baby - Mampir Saja presenteert onder meer: muziek van Robinson Jouwe en Billy & Moos de Walle en poetry/spoken word van Melissa Knollenburg en Jasper Albinus. Er is een foto-expositie van Prins de Vos.
De Late Late Tante Beb Show
24 april Heerlen, 29 april Den Haag, 6 mei Amsterdam, 21 mei Eindhoven
Nederland heeft Indonesisch leren koken met Beb Vuyks ‘Groot Indonesisch Kookboek‘, al meer dan 40 jaar hét kookboek over deze keuken. Minder bekend is het avontuurlijke leven dat Beb Vuyk (1905-1991) leidde. Als scherp criticaster van het koloniale bewind in Nederlands-Indië, als sympathisant van een onafhankelijk Indonesië en als persona non grata in naoorlogs Nederland.
In deze sideshow bij de voorstelling Brown Sugar Baby brengt Eric de Vroedt een ode aan zijn kleurrijke oudtante. Begin jaren '30 vertrok zij op jonge leeftijd naar Nederlands-Indië en schreef voor kranten en weekbladen en in haar romans onverbloemd over de nadagen van het Nederlandse bewind, de onstuimige dekolonisatie en over de geboorteschokken van het nieuwe Indonesië. Haar vlijmscherpe blik werd echter niet door iedereen op prijs gesteld.
Een avond met literatuur, jazz en Indonesische hapjes
In De Late Late Tante Beb Show gaat journalist Ischa Meijer (Betty Schuurman) nog één keer in gesprek met Beb Vuyk (Esther Scheldwacht). Heeft Nederland inderdaad nooit iets van Indonesië begrepen? Prominente gastsprekers laten hun licht schijnen op de kolonie. Jonge schrijvers lezen hun favoriete fragmenten Indische literatuur. Er is jazz van Brown’s Sugar Babies. En er zijn hapjes van Indonesische chef-koks.
Gastsprekers
Heerlen: Marion Bloem, Lara Nuberg
Den Haag: Ricci Scheldwacht, Robin Block
Amsterdam: Thom Hoffman, Ellen Deckwitz
Eindhoven: Dido Michielsen, Koen Verheijden
NB: De Late Late Tante Beb Show is een los programma en je hoeft niet de voorstelling Brown Sugar Baby te hebben gezien om het te begrijpen. Het is natuurlijk wel leuk als je beide programma’s bezoekt.
De Late Late Tante Beb Show is een wervelende avond vol meeslepende verhalen, verborgen schandvlekken en een grande dame van de Nederlands-Indische literatuur.
Credits
Tekst en regie: Eric de Vroedt
Cast: Mariana Aparicio, Emma Buysse, Hein van der Heijden, Fjodor Jozefzoon, Roben Mitchell, Esther Scheldwacht, Kurt Schwab, Betty Schuurman, Kim Soepnel, Eddie B. Wahr, June Yanez
Compositie en muziek: Florentijn Boddendijk, Remco de Jong
Scenografie: Maze de Boer
Kostuums: Lotte Goos
Licht: Bernie van Velzen
Choreografie: Art Srisayam
Dramaturgie: Willemijn Barelds, Nona Wallerbosch (stage)
Regie-assistentie: Chyramain van Kempen, Céline Amadi (stage)
Contextprogramma: Martha Villada Márquez, Dyonne van Haastert, Erna van den Berg
Podcast: Laura van Zuijlen
Toegankelijkheid: HNTonbeperkt
Productie: Rodney Verhoeven (productieleider), Brechje Weerd, Angelique Miedema, Melissa Willems (stage), Aidan Penman (stage)
Techniek: Paul in het Veld (1e inspiciënt), Gert van Elderen, Bram van Gameren, Ivo Pas, Wil Caspers
Geluidsopnames: David Lukacs, Ivo Pas, René Winter
Kostuumatelier: Iris Elströdt (hoofd), Marijne Addink, Stef Krull, Amanda van Marion, Lizzi van Beelen (stage)
Kap en grime: Cynthia van der Linden (ontwerp), Kimberly Kat, Bärbel Scheid
Kleedster: Kiswati van Keulen
Decoratelier: Ruud Brouwer (hoofd), Maite Kragl, Mick Krispijn, Ron van Rijn, Jelle Krug
Zangcoach: Sofie Winterson
Intimiteitscoördinator: Markoesa Hamer
Tournee verkoop: Joost de Kleine Beek
Marketing: Laura Reijnders i.s.m. afdeling marketing HNT
Met dank aan: Bram Coopmans, Winda Yuliani, Jan Guurink, Nova Burdo-Marseline (Dwibhumi – Balinese dans en cultuur)
Campagnebeeld: Anne Claire de Breij, met dank aan Hotel Des Indes voor ter beschikking stellen van de locatie voor het campagnebeeld.
Trailer: Huub Laurens
Muziekrepetitie video: Mink Pinster