Bernie van Velzen: "Ik ben nu makkelijker in het loslaten dan tien jaar geleden"
“Ervoor zorgen dat iets perfect in orde is. Dat is een goede eigenschap, maar je kunt daar ook te ver in doorschieten”, zegt Bernie van Velzen, lichtontwerper van de voorstelling De eeuw van mijn moeder. “Ik klus graag. Ik wil zelf uitzoeken hoe iets in elkaar zit en dan wil ik problemen die ik tegenkom ook helemaal zelf oplossen. Daar kan ik net zo lang mee doorgaan totdat ik tevreden ben, terwijl het soms beter is om iets aan een ander over te laten. Ik ben nu wel makkelijker in het loslaten dan tien jaar geleden. Toen bleef ik maar doorgaan met perfectioneren. Daarin lijk ik op mijn vader.”
Van mijn moeder heeft Bernie meegekregen dat wat je doet ook ‘goed’ kan zijn. “Het hoeft niet altijd beter”, zegt hij, “je kunt op een gegeven moment ook tevreden zijn. Dat is ook wat ik mijn twee kinderen wil meegeven. Dat het goed is wie je bent.”
Bernie werkt al tien jaar samen met regisseur Eric de Vroedt. De eerste keer was bij de voorstelling mightysociety 9. Bij Het Nationale Theater maakte hij het lichtontwerp voor onder meer de voorstellingen RACE, The Children, The Nation en De Wereld Volgens John. Bij de laatste twee voorstellingen was hij ook verantwoordelijk voor het gebruik van video. “Eric werkt in een realistische stijl. Zijn ensceneringen zijn haast filmisch. Dat wordt versterkt door de videofragmenten die hij vaak in zijn voorstellingen gebruikt.”
Als de première is geweest, zit Bernies werk erop en neemt de technische ploeg het over. Dan is het voor hem loslaten en door naar de volgende klus. “Tijdens de première hoop ik dat alles goed is. Het kan altijd dat je iets ziet dat net iets beter had gekund. Maar als het goed is, gebeurt dat tijdens de montage, waardoor je tijd genoeg hebt om het te herstellen.”
Het licht bepaalt de sfeer van een scène. “Licht voegt sfeer en emotie toe”, legt Bernie uit. “Als Eric vraagt om een bepaalde sfeer is het aan mij om daar een invulling aan te geven.” Welke impact het lichtontwerp heeft, zie je nog niet als je de acteurs tijdens de repetitie alleen met werklicht of in tl-licht ziet spelen. “Dan is alles aangelicht, ook de dingen die we niet willen zien. Daar wordt niemand blij van,” lacht Bernie.
De eeuw van mijn moeder
Regisseur Eric de Vroedt dook zijn familiegeschiedenis in en schreef een verhaal over zijn eigen moeder, de migratie van Nederlands-Indië naar Nederland en welke sporen die nalaat in een familie. Een fantastische cast, met Esther Scheldwacht als moeder Winnie, brengt dit herkenbare verhaal opnieuw tot leven in een marathonvoorstelling. De eeuw van mijn moeder is exclusief te zien in de Koninklijke Schouwburg