Schoolvoorstellingen
Seizoen 2024-2025
Met de klas naar Het Nationale Theater? Bekijk onze voorstellingen die geschikt zijn voor het voortgezet onderwijs. Wil je samen met onze educatiemaker een programma samenstellen? Maak dan een afspraak met Tim Lafeber. Ook voor vragen rond het boeken van een voorstelling kun je terecht bij Tim. Samen stellen we een mooi theaterseizoen samen voor jou en je leerlingen.
'Twelfth Night' is ooit door Shakespeare geschreven als stiekem Queer-feestje binnen de normen van de zeventiende eeuw. Omdat destijds in Engeland alle rollen door mannen gespeeld werden, hadden de liefdesscènes en de genderverwarring in het stuk een extra laag. Het muziekspektakel 'Twelfth Night' is een romantische komedie. In het stuk is Orsino verliefd op Olivia, maar Olivia wil hier niks van weten. Daarom vraagt Orsinio aan Cesario om deze liefde over te brengen. Cesario doet dit zo overtuigend en goed dat de gevolgen knap verwarrend zijn.
Complottheorieën en de online-wereld zijn niet meer weg te denken uit de actualiteit. Maar hoe weet je wat de waarheid is? ‘Rabbit Hole’ is een interactieve, futuristische voorstelling waarin het publiek een actieve rol speelt. Via een eigen mobiele telefoon maak je onderdeel uit van de chatfora waar hoofdpersonage Samy zich op begeeft. In een unieke cross-mediale omgeving gaan we op zoek naar betrouwbare informatie. Volg je Samy into the rabbit hole? Of blijf je er juist buiten? Een imponerend digitaal decor trekt je mee in het virtuele konijnenhol.
Een mix van theater en film vertelt de waargebeurde, grappige en rauwe verhalen van jonge meiden die naar Nederland komen om een nieuw bestaan op te bouwen. Een bijzondere monoloog over je thuis voelen, opnieuw beginnen en opgroeien in een nieuwe cultuur. Afia is een aantal jaar geleden met haar ouders vanuit Ghana naar Nederland vertrokken. Zij maakt een film voor haar zusje, die binnenkort dezelfde reis zal afleggen. Op deze manier hoopt Afia haar zusje voor te bereiden op het leven in Nederland en te laten zien hoe je als jonge vrouw een nieuw leven kunt opbouwen in een vreemd land.
Gush groeit na zijn verhuizing uit Curaçao op bij tramhalte Prinsenplein in IJsselmonde, Rotterdam. Ondanks dat hij het thuis niet breed heeft en moeilijk meekomt op school, is hij rebels en onbevangen. De volwassen Gershwin vindt het hoog tijd om zich te ontdoen van de labels die door anderen aan hem worden opgelegd: dat hij een man is, zwart, dichter, migrant, dyslectisch. 'Terug naar Prinsenplein' gaat over het streven om zich te bevrijden van die labels en zich vrij te voelen om te zijn wie Gershwin Bonevacia echt is. Het is een onderzoek naar het verleden, naar familiebanden en kind-zijn.
Er leven 350.000 ex-gedetineerden in Nederland. Dat zijn bijna net zoveel inwoners als de stad Utrecht, maar toch kennen weinig mensen een ex- gedetineerde. Wie zijn zij? ‘TERECHT’ is een eigenzinnige mix van dans, livemuziek en tekst. In een absurde rechtbank worstelen rechters, verdachten, slachtoffers en experts om hun menselijkheid te behouden. Rituelen en regels moeten orde scheppen in de chaos. Ondertussen ziet het publiek het onderscheid tussen de betrokkenen steeds verder vervagen. Na afloop van de voorstelling volgt een kort nagesprek met een ex-gedetineerde.
Hoe weet je in een wereld vol perfecte plaatjes, misinformatie en sociale druk op wie je valt, wat jij echt wil en of je er klaar voor bent? Hoe weet je waar je grenzen liggen en hoe je die aangeeft? History of a Teenage body is een razendsnelle, hartveroverende voorstelling met een mix van video en live spel. Twee jonge vrouwen ontleden op luchtige wijze ervaringen, fabels en stigma’s rondom het lichaam en ‘de eerste keer’. Girls in Woods biedt bij de voorstelling een intro- en nagesprek met host en spelers.
‘De Nederlandsche Cocaïnefabriek’ is een muzikale gamevoorstelling over een weinig bekende pagina uit de Nederlandse geschiedenis: de legale handel in cocaïne tijdens de Eerste Wereldoorlog. In deze interactieve voorstelling gaan jongeren met de hoofdpersoon mee terug in de tijd en komen zij voor dezelfde dilemma’s te staan. In spelvorm maken ze keuzes in de cocaïnehandel waarbij ze spelen om de winst. Maar iedere keuze heeft een consequentie. Door het spel en de opzwepende livemuziek wordt het verleden herkenbaar en voelbaar. Deze belevenis vergeten ze niet snel!
In de voorstelling Fightclub volgen we Mine die haar beste vriendin Sigrid is verloren aan zinloos geweld door een man. Het lukt haar niet om uit de rouwfase van woede te komen. Ze trekt zich terug uit de dagelijkse maatschappij en realiteit en fictie beginnen door elkaar te lopen als op een avond Amy voor haar staat en haar uitdaagt haar te slaan. Samen richten ze een vechtclub op om elkaar te leren vechten. Dan voegt Nick zich erbij. Wie is deze Nick en wat is hij toe in staat? Hoe veilig is Mine bij hem? Waarom is hij er überhaupt? Een meeslepend verhaal over het systeem achter agressie. Waarom is geweld zo’n veelgebruikte uitlaatklep? En waarom zijn vrouwen er meestal de dupe van?
In Hush zoeken De Dansers troost in lijfelijkheid en muzikaliteit. Een hand op je schouder; een tweede stem die met je meereist, waar je ook gaat; een ritme waar je in kan leunen, zoals in een omhelzing. Dansvoorstelling meets popconcert. Dansers worden muzikanten, muzikanten worden dansers. Gevoelige gitaarspinsels drijven de performers in elkaars armen. Deinende lijven dwingen het ritme van de muziek af. De muzikanten en dansers staan voor elkaar klaar, ze steunen elkaar. Want om de wereld te kunnen dragen, heb je soms wat steun nodig.
'Waste Me' is een dansperformance met een stevig commentaar op de uit de hand gelopen consumptiemaatschappij. En een ferm pleidooi voor consuminderen. Een kritische blik op hoe consumentisme onze psyche én gedrag veranderd heeft en wat dit betekent voor onze eigenwaarde en de waardering van anderen om ons heen. Moisio confronteert je met de harde werkelijkheid, maar neemt je ook mee naar de wereld waar mensen waardevoller zijn dan spullen, waar geluk belangrijker is dan bezit. Naar het échte Utopia... Het decorbeeld is de exacte hoeveelheid afval die een Europeaan weggooit in een jaar.
Drie jongeren maken met drie ervaren filmmakers een film over hun leven in de stad. Terwijl ze samen in de writers room aan het script werken, komen ze erachter dat ze allemaal een heel ander beeld van jongeren, hun problemen en de stad hebben. En wie heeft er dan gelijk? De ervaring van jaren, of de ervaringsdeskundige?
Bij de huidige pittige tegenstellingen in de samenleving is er veel reden voor protest en verzet. We zien een parallel met de provo’s in de jaren ‘60. Is het ludieke optimisme van toen nog een voorbeeld, of werkt het nu anders? We volgen de charismatische Robert Jasper Grootveld die met humor de boel ontregelt. In zijn acts op straat krijgt hij veel aandacht en al snel ontstaan ludieke, vreedzame protestacties. Tot grote verbazing van de rest van de bevolking worden die hardhandig neergeslagen. Daarmee bewijst de Staat in de ogen van de provobeweging zijn weeffouten. En dan wordt Provo pas echt fanatiek.
Tim's selectie
Avondvoorstellingen
Je kunt uiteraard ook met je leerlingen naar een van onze avondvoorstellingen komen. Om het je makkelijk te maken, kies je nu uit een reeks geselecteerde avondvoorstellingen van onze educatiemaker Tim Lafeber.
Contact
Vragen over de mogelijkheden en boeken? Neem contact op met onze educatiemaker Tim Lafeber via 088 356 5338 of timlafeber@hnt.nl.