Niels Knelis

As The World Hurts

Antiklimax
za 18 jan en zo 19 jan
za 18 jan
en
zo 19 jan

Antiklimax presenteert de ecologische soap-opera getiteld As The World Hurts. Ze brengen het bos naar het theater, dus laat die regenjas maar thuis. Deze voorstelling is de eerste in een reeks over ideeën uit de romantiek. Want hoe beïnvloeden deze ideeën nog steeds ons wereldbeeld en de samenleving? Is er wel zo'n duidelijke scheidingslijn tussen de natuur en de beschaving?

In As The World Hurts leer je Chris McCandless kennen. Hij is een idealistische acteur die een rol moet spelen in een bos, maar dan raakt hij helemaal geobsedeerd door dat bos. Langzaam transformeert de wereld om zich heen en praat hij met de dieren, ontmoet hij de boswachter, spreken de bomen en veranderen zwervers in natuurgoden.

Het wordt een bijzondere theateravond met een debat vol bizarre personages en absurde dilemma’s.

In de media

DAGBLAD VAN HET NOORDEN ★★★★
“een verrukkelijk, lichtvoetig theatersprookje. Anderhalf uur postromantisch speel- en taalplezier met een bittere, mild cynische ondertoon en opgevrolijkt met allerlei voetnootjes, verwijzingen en citaten.”

Pers over eerder werk van Antiklimax

“Een opmerkelijke mix van literatuur, levensvraagstukken, fantasie, taalvondsten. Een cadeautje vol energie en curieuze gebeurtenissen.”
Ingrid de Vries over Hamlet versus Don Quixote

“Een ongelofelijke levenslust, bravoure, fantasie, welbespraaktheid en vooral talent!”
Dio van Velden over Peer Gynt (speelt David Westera)

Over Antiklimax

De komende jaren maakt Antiklimax een drieluik over de Romantiek. Het romantische is immers nog steeds overal in onze cultuur terug te vinden. We flirten met opera, sturm und drang en weltschmerz. Wat hebben we nog aan het romantische ideaal van de ware liefde en het monogame huwelijk, nu steeds meer jonge koppels kiezen voor een open relatie? Wat zeggen de opvoedlessen van Rousseau nog over bakfietsmoeders en curlingouders? Wat betekent romantisch nationalisme nog in een geglobaliseerde wereld? Maar laten we in het eerste deel beginnen met het meest prangende onderwerp: de natuur - de ruggengraat van al wat romantisch is.

Credits

concept en tekst Antiklimax
regie Koen van Seuren
spel David Westera, Hélène Vrijdag, Emma Vermeulen
scenografie en kostuums Caz Egelie
muziek Aart Strootman
dramaturgie Judith Blankenberg
productieleiding Annemarie Venema
lichtontwerp Bogi Bakker
tekstcoach Joachim Robbrecht
coproductie Grand Theatre Groningen
met bijdragen van Stichting Dioraphte, Fonds Podiumkunsten, Lira Fonds