Bram Coopmans: "Ik zoek graag het ongemak op"
“Sinds ik een kind heb, vind ik het heel belangrijk om te weten wie mijn voorouders zijn, welke echo van andere culturen er in mij doorklinkt”, zegt Bram Coopmans, acteur bij Het Nationale Theater. “Het is een behoefte die er ineens was. Het besef: ik geef mijn genen door, maar ik kom zelf ook ergens vandaan. Wat ben ik allemaal?” Bram refereert aan een Japanse uitspraak. “In Japan zeggen ze: in het westen leeft men met zijn blik op de toekomst en met zijn rug naar het verleden. Zelf richten de Japanners juist hun blik naar de geschiedenis, wat komt dat komt wel. Ik vind dat heel ‘waar’. Het is goed om te weten wat er was; even niet alleen maar bezig zijn met ambitie, met wat je moet zijn.”
Bram komt uit een warm nest. “Mijn thuis stroomde over van liefde. Mijn vader hield mijn moeder op de grond, mijn moeder trok mijn vader uit zijn hoofd. Ze vulden elkaar perfect aan.” Bram vervolgt: “Buitenshuis was het veel minder fijn. Ik werd namelijk gepest op school. Een moeilijke tijd. Thuis was het gelukkig veilig; pesten bestond daar niet. Door opbeurende en relativerende woorden van mijn ouders werd mijn gekwetste gevoel gladgestreken.”
In De eeuw van mijn moeder speelt Bram hoofdpersoon Ramses. Hij speelde die rol eerder in de voorstelling mightysociety10. “Ramses is een observator, iemand die aan de zijlijn blijft staan. Ik ook. Ik ben een behoorlijke kat-uit-de-boom-kijker. Eigenlijk met alles. Ik wacht rustig tot het op mijn pad komt. De enige uitzondering is op het podium, dan ga ik er direct vol voor. Ramses heeft een vrij neutrale kijkrichting. Een behoorlijke uitdaging om zo’n rol levend en spannend te houden. Pas aan het eind van de voorstelling spreekt Ramses zich uit. Dat zorgt voor een ongemakkelijke situatie. In mijn ogen een fijne wending, want als acteur zoek ik graag het ongemak op.”
Bram wist vroeg al dat hij acteur wilde worden. “Dat werd thuis met open armen ontvangen. Mijn zus en ik zijn altijd gesteund in onze keuzes.” Zijn ogen twinkelen als hij besluit: “Ja, mijn ouders hebben het heel goed gedaan, vind ik.”
De eeuw van mijn moeder
Regisseur Eric de Vroedt dook zijn familiegeschiedenis in en schreef een verhaal over zijn eigen moeder, de migratie van Nederlands-Indië naar Nederland en welke sporen die nalaat in een familie. Een fantastische cast, met Esther Scheldwacht als moeder Winnie, brengt dit herkenbare verhaal opnieuw tot leven in een marathonvoorstelling. De eeuw van mijn moeder is vanaf september 2022 te zien in de theaters.