Remco de Jong & Florentijn Boddendijk: "Met dat geld kocht ik dan zoveel mogelijk instrumenten"

Remco de Jong en Florentijn Boddendijk zijn componisten, muzikanten. Ze maken, spelen, bouwen. Zoals muziek- en kunstinstallaties. Ze componeren de muziek voor voorstellingen van Het Nationale Theater. Zo ook voor De eeuw van mijn moeder. “Mijn ouders hadden niet veel met kunst en cultuur”, vertelt Remco. “Mijn vader vond het leuk om een kasteel te bezoeken, maar verder hield het wel op. Alhoewel, hij speelde vroeger, nog voor ik geboren werd, in een band. Volgens mij hebben ze zelfs nog voor Veronica gespeeld toen het nog een piratenzender was. Mijn ouders hielden van muziek. Als The Doors op de radio waren, ging die hard aan.”  

“De familie aan mijn moeders kant was kunstzinnig”, zegt Florentijn. “Er waren schilders bij en een oom van mij was tekstschrijver. Voor de leader van Klokhuis bijvoorbeeld. Hij heeft er een huisje in Italië aan over gehouden. Mijn vader werkte veel in het buitenland in verschillende landen; hij nam altijd een plaat en een instrument uit dat land mee als hij terugkwam. Ik ging met mijn ouders vaak naar het concertgebouw. Klassieke muziek was niet écht mijn ding; ik hoopte altijd dat Status Quo er een keer zou spelen.” 
 
Remco is begonnen op orgel, later synthesizer. “Maar de liefde is echt begonnen toen de computer zijn intrede deed. Muziek maken met de computer, dat was écht iets. Axel F van Harold Faltermeyer, Crockett Theme van Jan Hammer. Die tracks inspireerden me. Niemand weet dit bijna, maar ik verdiende, toen ik zo rond de 19 was, geld als go-go dancer op hardcore- en technofeesten. Met dat geld kocht ik dan zoveel mogelijk instrumenten die ik met de computer kon syncen en mixen.”  
 
“Hier was ik een jaar of drie”. Florentijn laat een foto zien waarop hij als peuter naast een cassettedeck zit, terwijl hij de handleiding van de platenspeler ‘leest’. “Toen al was ik geobsedeerd door muziek en muziekreproductie. Ik heb mijn kinderen ook direct naast de platenspeler gezet. Gewoon aanbieden, kijken wat ze ervan meepakken en gebruiken. Bij ons in de familie was het heel normaal om veel boeken en platen te hebben. ‘Waar staat de Sergeant Pepper bij jullie?’ werd er dan gevraagd (Sergeant Pepper’s Lonely Hearts Club Band, legendarische plaat van The Beatles, red.). Laatst was een neefje van me bij mij op bezoek. Hij zag de kast vol boeken en platen. ‘Ah, fijn, ik ben thuis’, zei hij.” 

De eeuw van mijn moeder

Regisseur Eric de Vroedt dook zijn familiegeschiedenis in en schreef een verhaal over zijn eigen moeder, de migratie van Nederlands-Indië naar Nederland en welke sporen die nalaat in een familie. Een fantastische cast, met Esther Scheldwacht als moeder Winnie, brengt dit herkenbare verhaal opnieuw tot leven in een marathonvoorstelling. De eeuw van mijn moeder is vanaf september 2022 te zien in de theaters.

Lees meer