Coriolanus
Het Nationale Theater | Nina Spijkers
Het Nationale Theater presenteert Shakespeares Coriolanus, zijn scherpste stuk over de gespannen relatie tussen volk en politiek. Een cast van topacteurs, met Yela de Koning in de titelrol, neemt je mee in deze actuele Shakespeare met hoge hartslag en rake klappen.
In Coriolanus beschrijft Shakespeare vlijmscherp hoe politiek werkt. Daarbij toont hij zowel het lelijke politieke gekonkel als de wispelturigheid van de burgers. Maar vooral laat Coriolanus zien wat er in een samenleving gebeurt als emotie en opportunisme het winnen van verstand en gemeenschappelijk belang. Regisseur Nina Spijkers: “Bij elke zin die ik las, dacht ik: dit is nú! Shakespeare schrijft over een door oorlog veroorzaakt graantekort en hoe boze burgers overheidsgebouwen bestormen omdat ze zich niet gehoord voelen.”
Coriolanus als vrouw
Nina Spijkers schudt het stuk van Shakespeare op en zet niet een man, maar een vrouw in de titelrol. “Coriolanus is woedend – en niet zonder redenen. Wat gebeurt er als deze woedende generaal geen man is, zoals in het originele stuk van Shakespeare, maar een vrouw? Waar woede bij mannen vaak gezien wordt als een kracht, worden boze vrouwen meestal weggezet als zwak of hysterisch. Terwijl zij zoveel redenen hebben om kwaad te zijn. We gaan Coriolanus’ vrouwelijke woede laten fonkelen. Wen er maar aan.”, aldus Spijkers.
Het verhaal
Wanneer generaal Coriolanus (Yela de Koning) als winnaar terugkeert uit de oorlog, juicht het volk haar toe. En dat terwijl ze haar vóór de oorlog nog haatten. Op aandringen van haar ambitieuze moeder (Betty Schuurman) en een invloedrijke politicus (Bram Coopmans) stelt Coriolanus zich verkiesbaar voor het hoogste politieke ambt. Niets lijkt haar benoeming in de weg te staan, maar dan hitsen haar politieke vijanden het volk tegen haar op. Wanneer de burgers kwaad het Capitool bestormen, moet Coriolanus vluchten. Uit wraak sluit zij zich aan bij de verslagen vijand: zij zal de stad waarvoor zij haar leven zo vaak waagde alsnog vernietigen.
In de media
De Volkskrant ★★★★
- “Shakespeares ‘Coriolanus’ door Het Nationale Theater is een messcherp commentaar op de actualiteit”
- “Yela de Koning is krachtig en overtuigend in de doorgaans altijd mannelijke titelrol.”
- “Betty Schuurman acteert sluw én luchtig als haar dominante moeder. Ze manipuleert met moederliefde, arrogantie en machtsretoriek, een spindoctor avant la lettre.”
- “Het Nationale Theater speelt Coriolanus (1608) nu in een heldere, originele regie van Nina Spijkers (met eindregie van Liesbeth Coltof wegens Spijkers’ zwangerschapsverlof).”
- “Coriolanus blijkt namelijk actueler dan ooit: wanneer de voorstelling zaterdag 11 maart de hoofdstad zal aandoen, zal elk woord van Shakespeare klinken als messcherp commentaar op de actualiteit. Dan staat ‘de grootste demo aller tijden’ aangekondigd (door de extremistische boerenbeweging Farmers Defence Force) en een grote klimaatactie (van Extinction Rebellion) op de A12. Vier dagen later zijn de verkiezingen. Zo actueel kan repertoiretoneel zijn”
NRC Handelsblad ★★★★
- “Weergaloze Yela de Koning eist als vrouwelijke Coriolanus het recht op om woedend te zijn”
- “Met Shakespeare’s ‘Coriolanus’ rekent regisseur Nina Spijkers af met het feit dat mannen doorgaans om hun temperament bewonderd worden, terwijl vrouwen erop worden afgerekend.”
- “Shakespeare’s Coriolanus is bij Het Nationale Theater een weergaloos portret van de emancipatoire kracht van woede. Yela de Koning tiert over het podium in de titelrol: een ijzersterke vrouw die zich niet laat bedwingen, een kanon.”
- “Mariana Aparicio en Sander Plukaard zorgen voor comic relief als opportunistische volksvertegenwoordigers, die hun eigen graf graven en daar met open ogen in dreigen te lopen.”
- “Mooi is bovendien de rol van Emma Buysse als Coriolanus’ hoogzwangere geliefde (kan gewoon!), die samen met Betty Schuurman als manipulatieve moeder uiteindelijk door het pantser van Coriolanus heen prikt.”
Trouw ★★★★
- “Coriolanus als vrouwelijke ijzervreter, dat werkt uitstekend“
- “actueler dan ooit”
- “De manier waarop de twee vertegenwoordigers van het volk (mooie rollen van Sander Plukaard en Mariana Aparicio) hun aanhang manipuleren tot opstand tegen de politici op de steile trappen van het Capitool is anno nu huiveringwekkend herkenbaar.”
- “En de kunst van het zuigen en sarren in debatten lijken ze van hedendaagse politici te hebben afgekeken, alsof Shakespeare stage heeft gelopen op het Binnenhof.”
- “De oerschreeuw waarmee Coriolanus tegen het einde haar trots laat varen en de moed toont om voor vrede te kiezen, is hartverscheurend en één van de mooiste momenten van de voorstelling.”
Nederlands Dagblad ★★★★
- “Shakespeares tragedie Coriolanus is uiterst actueel: Wat verlangen we eigenlijk van onze politieke leiders?”
- “wat is Yela de Koning een formidabele actrice!”
- “Wat zou het mooi zijn als veel mensen, tieners en vijftigers, boeren en klimaatactivisten, naar dit stuk zouden gaan en er daarna over zouden doorpraten.”
Credits
tekst William Shakespeare
concept en regie Nina Spijkers
eindregie wegens zwangerschapverlof Liesbeth Coltof
cast Mariana Aparicio, Bitha Babazadeh, Mika Bisschop, Emma Buysse, Bram Coopmans, Bram Flick, Fjodor Jozefzoon, Yela de Koning, Rick Paul van Mulligen, Sander Plukaard, Betty Schuurman, Joris Smit
vertaling Tom Kleijn
scenografie Studio Dennis Vanderbroeck met dank aan Janne Sterke
dramaturgie Remco van Rijn, Sarah Goorhuis (stage)
kostuumontwerp Lotte Goos
kap en grime Lotte Goos en Cynthia van der Linden
muziekontwerp Jan van Eerd (Yan)
lichtontwerp Tim van ’t Hof
regie-assistentie Emilie Pos
tweede regie-assistent Chyramain van Kempen
gevechtschoreograaf Jeroen Lopes Cardozo
campagnebeeld Gordon Meuleman
teaser en repetitie video MILLK
trailer Huub Laurens