Hen
-
wo 15 jan12:30try-outTheater Bellevue, Amsterdam
-
do 16 jan12:30try-out | pay what you canTheater Bellevue, Amsterdam
-
vr 17 jan12:30try-outTheater Bellevue, Amsterdam
-
za 18 jan12:30premièreTheater Bellevue, Amsterdam
-
zo 19 jan12:30Theater Bellevue, Amsterdam
-
wo 22 jan12:30pay what you canTheater Bellevue, Amsterdam
-
do 23 jan12:30Theater Bellevue, Amsterdam
-
vr 24 jan12:30Theater Bellevue, Amsterdam
-
za 25 jan12:30Theater Bellevue, Amsterdam
-
zo 26 jan12:30Theater Bellevue, Amsterdam
-
wo 29 jan12:30Theater Bellevue, Amsterdam
-
do 30 jan12:30Theater Bellevue, Amsterdam
-
do 30 jan17:30Theater Bellevue, Amsterdam
-
vr 31 jan12:30pay what you canTheater Bellevue, Amsterdam
-
za 1 feb12:30Theater Bellevue, Amsterdam
-
zo 2 feb12:30Theater Bellevue, Amsterdam
-
wo 5 feb12:30Theater Bellevue, Amsterdam
-
do 6 feb12:30pay what you canTheater Bellevue, Amsterdam
-
vr 7 feb12:30Theater Bellevue, Amsterdam
-
vr 7 feb17:30Theater Bellevue, Amsterdam
-
za 8 feb12:30Theater Bellevue, Amsterdam
-
zo 9 feb12:30Theater Bellevue, Amsterdam
-
wo 12 feb20:30Zaal 3De Constant Rebecqueplein 20A
vrije plaatskeuze Normaal € 16,50 Jongeren t/m 30 jaar € 12,50 -
do 13 feb20:30Zaal 3De Constant Rebecqueplein 20A
vrije plaatskeuze Normaal € 16,50 Jongeren t/m 30 jaar € 12,50
Het is een primeur voor alle betrokkenen: een toneelstuk geschreven door een kip, die ook de hoofdrol vertolkt. Ondanks een gemoedelijke eerste lezing met alle acteurs, de kip en haar tolk, escaleert het al snel na de succesvolle première als één van de acteurs afwijkt van de regieaanwijzingen van de kip. Een situatie die volledig uit de hand loopt.
“Ik las een artikel over het feit dat dieren verbeeldingskracht hebben. Toen dacht ik: als je verbeeldingskracht hebt, dan kun je je dingen voorstellen en dus ook kunst maken. Wat nou als een dier een toneelstuk zou maken? Hoe gaan wij daar dan mee om?
In dit stuk bevraag ik de dominantie van de mens over de natuur. Die dominantie zit, ondanks alle ‘green washing’, heel diep. Onze economische en maatschappelijke structuren zijn erop gebouwd. Zijn ervan afhankelijk. En we zijn het gewend. We hebben onszelf onttrokken van het ecosysteem om zo, zittend op onze zelfgemaakte troon, de rest te exploiteren. We vertellen elkaar al zo lang dat de natuur iets anders is dan wij dat we het zijn gaan geloven. Maar de natuur heeft ons niet nodig, wij hen andersom wél."
- Schrijver Roos Bottinga
Lunchtheatervoorstelling
Hen is na Exit Poll de tweede productie die voortkomt uit een open call van Theater Bellevue en Het Nationale Theater waarin de auteur wordt gezocht voor een nieuwe tekst van een Lunchtheatervoorstelling (voorstellingen die om 12.30 uur beginnen). Hen is te zien in januari en februari 2025.
Wat nou als een dier een toneelstuk zou maken? Hoe gaan wij daar dan mee om?
Open call
In 2023 zijn Theater Bellevue en Het Nationale Theater een meerjarige samenwerking gestart. Jaarlijks gaan zij met een open call op zoek naar de schrijver voor een nieuwe theaterproductie, gespeeld door acteurs van het ensemble van Het Nationale Theater.
Schrijvers, niet alleen ervaren podiumschrijvers, worden uitgenodigd om visionaire, invoelbare antwoorden te formuleren op vragen van onze tijd. Bij de eerste open call was de vraag Hoe kun je de samenleving écht veranderen? De winnende tekst was de politieke satire Exit Poll, geschreven door Joeri Heegstra en Max Wind (première maart 2023) gespeeld door Denise Aznam, Tamar van den Dop, Yela de Koning en Rick Paul van Mulligen, in regie van Belle van Heerikhuizen.
Hoe leren we (weer) luisteren naar de verzwegen stemmen van de natuur?
Voor de tweede open call werd inzenders gevraagd te reflecteren op de vraag Hoe leren we (weer) luisteren naar de verzwegen stemmen van de natuur? Uit 59 geanonimiseerde inzendingen beoordeelde een leescommissie het plan Hen van theatermaker Roos Bottinga als favoriet.
De leescommissie bestond uit Mahat Arab (Mensen Zeggen Dingen, Poetry Circle), Tom Helmer (dramaturg en programmamaker Theater Bellevue), Melissa Knollenburg (schrijver en Toneelschrijfhuis), Ada Ozdogan (regisseur), Esther Scheldwacht (ensemblelid Het Nationale Theater) en Remco van Rijn (dramaturg Het Nationale Theater).
“We zijn de zoektocht aangegaan naar verhalen die ons weer leren luisteren naar de natuur: dieren, planten, geesten, gronden. Wat Roos met haar verhaal laat zien is hoe kunst een dier agency kan geven, een eigen stem. Maar ook hoe verschrikkelijk complex dat is, hoeveel valkuilen er daarbij op de loer liggen. De absurditeit die we ervaren bij de gedachte aan een ‘stuk geschreven door een kip’ zegt al genoeg over de heersende verhouding tussen mens en dier. Ik ben verheugd dit traject samen met Roos, Bellevue, Ada, en ons gezelschap aan te gaan.”
Eric de Vroedt, artistiek leider Het Nationale Theater
Credits
Hein van der Heijden
Acteur HNT ensemble (foto: Gordon Meuleman)
Esther Scheldwacht
Acteur HNT ensemble (foto: Gordon Meuleman)
Denise Aznam
Acteur (foto: Sammy Huijts)
Credits
tekst Roos Bottinga
regie Ada Ozdogan
spel Denise Aznam, Hein van der Heijden, Esther Scheldwacht
decorontwerp Janne Sterke
kostuumontwerp Lotte Goos
lichtontwerp Tim van 't Hof
sounddesign Marijn Brussaard en Boudy Scholten
dramaturg Kyra Mol en Remco van Rijn
regie-assistent Goosje Leeuwenstein
creatieve productie Annelies Hendrikse
techniek Lucas Groen
coproductie Theater Bellevue en Het Nationale Theater
deze samenwerking wordt ondersteund door VandenEnde Foundation
mede mogelijk gemaakt door Fonds Podiumkunsten