Concrete Echoes + The Atlantic Walk
-
za 12 okt17:00 - 18:00Zalen locatievoorstellingenLandgoed Clingendael
Deze wandeling sluit aan bij Sonya's werk Concrete Echoes, onderdeel van de tentoonstelling Shout into the Crowd: Artists Work in Horeca. Op locatie zal zij een introductie geven over haar project en de geschiedenis van de Atlantikwall, gevolgd door een begeleide wandeling rond het terrein.
Over Concrete Echoes
Beton is het op één na meest gebruikte materiaal ter wereld en het meest destructieve. Het wordt niet alleen gebruikt in hedendaagse gebouwen, maar ook in militaire architectuur, waardoor het een herinnering aan oorlogstijd wordt. Maar wat gebeurt er met de herinnering aan oorlog wanneer deze voorbij is, langzaam vervaagt en de bunkers beginnen te verkruimelen?
Door de Atlantikwall – en het beton dat in de constructie ervan is gebruikt – te onderzoeken, wil Umanskaya de impact van militaire structuren op burgerlijke landschappen in de context van voortdurende mondiale conflicten verkennen.
Als Russische burger, beïnvloed door de Rusland-Oekraïne oorlog, verbindt zij haar ervaringen met de politieke omgeving van Den Haag. Ze stelt vragen over hoe het oorlogsverleden van de stad hedendaagse politiek en lokale herinnering beïnvloedt.
Over Sonya Umanskaya
Sonya Umanskaya is een grafisch ontwerper en kunstenaar, die zich voornamelijk richt op onderwerpen als collectief geheugen, historische artefacten en architectuur.
In English
This walk is connected to Sonya’s work Concrete Echoes, part of the exhibition Shout into the Crowd: Artists work in Horeca. She will give an introduction to her project and the history of the Atlantic Wall on location, followed by a guided walk around the site.
About Concrete Echoes
Concrete is the second most used material in the world and the most destructive. Serving not only in contemporary buildings but also military architecture, it becomes a reminder of wartime. But what happens to the memory of war when it’s over, when it slowly fades away, and the bunkers start to crumble?
By exploring the Atlantic Wall and the concrete used in its construction, Umanskaya aims to examine the impact of military structures on civilian landscapes amid ongoing global conflicts.
As a Russian citizen affected by the Russia-Ukraine war, she connects her experience with The Hague’s political environment, questioning how its wartime heritage influences contemporary politics and local memory.
About Sonya Umanskaya
Sonya Umanskaya is a graphic designer and artist, mostly exploring the topics of collective memory, historical artefacts and architecture.