Koen Broos

The making of Berlin

BERLIN | Yves Degryse
Theater Na de Dam
zo 4 mei - 20:30
zo 4 mei
20:30
  • zo 4 mei
    20:30
    Theater aan het Spui
    Zaal 1

The making of Berlin is een portret van een stad, opgebouwd rond het uitzonderlijke verhaal van Friedrich Mohr, een Berliner die tijdens de Tweede Wereldoorlog als orkestregisseur – de “roadie” van het orkest – bij de Berliner Philharmoniker werkte.

Een voorstelling met filmbeelden en live hoornmuziek waarin gezelschap BERLIN 75 jaar na datum het technische hoogstandje uitvoert zoals het initieel was gepland. Met Friedrich Mohr zelf, het orkest van Opera Ballet Vlaanderen en de Duitse acteur Marin Wuttke (Tarantino's Inglorious Bastards).

In English below ->

Deze voorstelling programmeren we in samenwerking met Amare.

BERLIN helpt Mohr om een onvervulde droom alsnog te realiseren. Aan het einde van WOII beslist de dirigent van de Philharmoniker om Siegfrieds Treurmars uit Wagners Götterdämmerung nog eenmaal uit te voeren. Het stuk zal live worden uitgezonden op de Duitse staatsradio. Repeteren met het hele orkest op één locatie blijkt al snel te gevaarlijk door aanhoudende bombardementen. De dirigent deelt het orkest daarom op in zeven segmenten en laat hen in aparte bunkers repeteren. De haperende (opname)techniek gooit roet in het eten.

Het is de ultieme wens van Mohr om het technische hoogstandje 75 jaar na datum uit te voeren zoals initieel gepland. De Götterdämmerung zal vanuit zeven bunkers tegelijk gespeeld worden, én integraal te horen zijn op de radio. Een huzarenstukje waarvoor BERLIN de hulp inroept van o.a. Chantal Pattyn en radiozender Klara, het orkest van Opera Ballet Vlaanderen en de Duitse acteur Martin Wuttke (bekend van Tarantino’s Inglourious Basterds).

Theater- en filmmaakster Fien Leysen registreert het creatieproces voor een achter de schermen-documentaire, te zien in de voorstelling. Gaandeweg ontdekt de toeschouwer samen met BERLIN dat het verhaal van Mohr bol staat van de onjuistheden en hij het onherstelbare lijkt te willen herstellen.

Hoe rekbaar is de waarheid in de zoektocht naar een slotakkoord?

The making of Berlin biedt een ongefilterde blik op BERLINs werkproces maar toont vooral ook het relaas van een van de “onmoedigen” die niet opstonden toen Joodse medemuzikanten en vrienden uit het orkest werden gezet.

The making of Berlin is het laatste luik uit de Holoceencyclus, waarin BERLIN de afgelopen twintig jaar verschillende stadsportretten maakte.

In de media

TROUW ★★★★★
"Deze film, deze voorstelling, is een zorgvuldig gesponnen web, een vernuftig verhaal vermomd in een documentair jasje. Een feest van verwarring."

DE VOLKSKRANT ★★★★★
"The Making of Berlin is een fascinerende voorstelling die je van begin tot eind in de greep houdt, halverwege ineens voor grote dramatische verwarring zorgt, vervolgens ingenieus speelt met de vraag ‘wat is fictie, wat is fantasie?’ en ten slotte door de muziek zelf naar een aangrijpend slotakkoord toewerkt. De man, de droom, de dood – dat is het, meer niet, maar allesomvattend."

DE STANDAARD ★★★★★
Top 10 beste voorstellingen van 2022

"De geniale theaterfilm overdondert van begin tot eind."

NRC ★★★★
"Ingenieus gelaagd"

THEATERKRANT 'Keuze van de criticus'
"Mooi hoe schoonheid alles op zijn kop kan zetten."

ETCETERA
"een overrompelende en aangrijpende ode aan de kracht van verhalen, en hoe die mensen boven zichzelf kunnen uittillen en samenbrengen – bijvoorbeeld in een theaterzaal."

DE MORGEN
Top 10 beste voorstellingen van 2022

"een slim spel met feit en fictie, documentair theater en muziek. [...] Een verrassende plotwending zet alles op losse schroeven en confronteert je met fundamentele vragen over hoe we de werkelijkheid van betekenis voorzien via verhalen."

In English

The making of Berlin is a portrait of a city. It is built around the extraordinary story of Friedrich Mohr, a Berliner who was the Berliner Philharmoniker’s stage manager during WWII.

A play with film and live horn music in which BERLIN performs the technical tour de force as initially planned, 75 years after the events of the war. With Friedrich Mohr himself, the orchestra of Opera Ballet Vlaanderen and German actor Martin Wuttke (Tarantino’s Inglourious Basterds).


BERLIN helps Mohr to realize an as yet unfulfilled dream. At the end of WWII, the conductor of the Philharmonic decided to perform Siegfried’s Funeral March from Wagner’s Götterdämmerung one last time. The performance would be broadcast live on German state radio. Rehearsing with the entire orchestra in one location soon proved too dangerous due to ongoing bombing. So the conductor divided the orchestra into seven segments and had them rehearse in separate bunkers. Faltering (recording) technology threw a spanner in the works.

Mohr’s ultimate wish is to perform the technical tour de force as initially planned seventy-five years after the date. The Götterdämmerung will be played from seven bunkers simultaneously and can be heard in its entirety on the radio. A daring feat for which BERLIN called on, among others, radio station Klara, the orchestra of Opera Ballet Vlaanderen and German actor Martin Wuttke (known from Tarantino’s Inglourious Basterds).

Theatre- and film-maker Fien Leysen records the creation process for a behind-the-scenes documentary. Her footage eventually ends up in the performance as well. Together with BERLIN, you gradually discover that Mohr’s story is full of inaccuracies and that he seems to want to restore the irreparable.

How far can you stretch the truth when you’re looking for atonement?

The making of Berlin offers an unfiltered look at BERLIN’s work process. But above all, it tells the story of one of the ‘unbrave’ who failed to stand up when fellow Jewish musicians and friends were expelled from the orchestra.

It is the final part of the Holocene cycle, during which BERLIN made several portraits of cities over the past twenty years.

Credits

regie Yves Degryse
met (op scène) Yves Degryse / Fien Leysen / Sam Loncke (afwisselend), Geert De Vleesschauwer / Marjolein Demey / Koen Goossens / Bregt Janssens (afwisselend), Rozanne Descheemaeker / Matea Majic / Diechje Minne / Jonathan van der Beek (afwisselend)
met (in de film) Friedrich Mohr, Martin Wuttke, Stefan Lennert, Werner Buchholz, Alisa Tomina, Krijn Thijs, Chantal Pattyn, Symfonisch Orkest Opera Ballet Vlaanderen, Alejo Pérez, Yves Degryse, Caroline Große, Michael Becker, Claire Hoofwijk, Alejandro Urrutia, Marek Burák, Marvyn Pettina, Farnaz Emamverdi, team BERLIN: Jane Seynaeve, Eveline Martens, Jessica Ridderhof, Geert De Vleesschauwer, Sam Loncke, Manu Siebens, Kurt Lannoye, team Opera Ballet Vlaanderen: Jan Vandenhouwe, Lise Thomas, Eva Knapen, Christophe De Tremerie

video en montage Geert De Vleesschauwer, Fien Leysen, Yves Degryse | stage montage Maria Feenstra
droneshots Yorick Leusink, Solon Lutz
behind the scenes beelden Fien Leysen
scenografie Manu Siebens
decorbouw Manu Siebens, Ina Peeters, Rex Tee, Joris Festjens
decorontwerp en -bouw film Jessica Ridderhof, Klaartje Vermeulen, Ruth Lodder, Ina Peeters
compositie muziek en mixing Peter Van Laerhoven
live uitvoering muziek Rozanne Descheemaeker / Matea Majic / Diechje Minne / Jonathan van der Beek
film uitvoering muziek Peter Van Laerhoven, Tim Coenen, Symfonisch Orkest Opera Ballet Vlaanderen olv Alejo Pérez
mixing orkest Maarten Buyl
geluidsontwerp en -techniek Arnold Bastiaanse
geluidsopnames Bas De Caluwé, Maarten Moesen, Bart Vandebril
vertaling en ondertiteling Dorien Beckers, Maria Feenstra, Annika Serong, Nadine Malfait, Isabelle Grynberg, Gegensatz Translation Collective, Fien Leysen
technische coördinatie Manu Siebens, Geert De Vleesschauwer
techniek Bregt Janssens, Jurgen Fonteijn
productieleiding Jessica Ridderhof
productieondersteuning Duitsland Daniela Schwabe, Gordon Schirmer
research Wagner Clem Robyns, Piet De Volder | stage research Annika Serong

coproductie DE SINGEL (Antwerpen, BE), le CENTQUATRE-PARIS (FR), Opera Ballet Vlaanderen (BE), VIERNULVIER (Gent, BE), C-TAKT (Limburg, BE), Theaterfestival Boulevard (Den Bosch, NL), Berliner Festspiele (DE)

met de steun van de Vlaamse Overheid, Sabam for Culture en de Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid via Flanders Tax Shelter